Commandos: Origins، بازی جدید در سبک تاکتیک واقعی، توسط Claymore Game Studios توسعه یافته و Kalypso Media آن را در ۹ آوریل ۲۰۲۵ برای پیسی، پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سری X|S منتشر کرد، و بعداً در سال جاری برای پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان عرضه خواهد شد.
این نسخه بهصورت رسمی پیشدرآمدی بر Commandos: Behind Enemy Lines (1998) تلقی میشود و زمان آغاز تشکیل تیم نخبه کوماندوها را روایت میکند، بین سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۲.
گیمپلی و ویژگیها
تاکتیک واقعی به سبک کلاسیک
بازی با دید ایزومتریک جریان دارد و از شش شخصیت کلاسیک (Green Beret, Sapper, Sniper, Driver, Marine, Spy) بهره میبرد، که هرکدام توانایی و ابزارهای ویژه خود را دارند.
طراحی نقشههای گسترده، با امکان بازبینی زاویه دوربین ۳D و راههای متعدد برای انجام مأموریتها .
فرماندهی گروه همزمان
بخش «Command Mode» امکان توقف موقت و برنامهریزی حرکات چندین شخصیت و اجرای همزمان آنها را فراهم میکند .
عمده محوریت استراتژی و پنهانکارانه
مأموریتها شامل خرابکاری، خرابسازی، یا ترور اهداف حساس در محیطهای تاریخی متنوع از جمله قطب شمال، صحرا و اروپا هستند .
گیمپلی به سبک تاکتیکی-پازل طراحی شده، جایی که تصمیمات کوچک میتواند کل مأموریت را تغییر دهد .
حالت دو نفره همکاری
قابل بازی در حالت Co‑op دو نفره آنلاین یا صفحه تقسیم برای PS5/Xbox/PC
توسعه و انتشار
بازی که در ژوئیه ۲۰۱۸ بهدنبال خرید حقوق از سریوطور اصلی توسط Kalypso آغاز شد، توسط Claymore Game Studios ساخته شد.
پروژه به دلیل نیاز به بهبود عملکرد، هوش مصنوعی و کنترلها حدود ۳ ماه تأخیر خورد تا تجربهای روانتر ارائه شود .
نسخه دیجیتال ۹ آوریل ۲۰۲۵ منتشر شد؛ نسخه فیزیکی برای PS5 و Xbox Series در ۲۲ مه ۲۰۲۵ در اروپا عرضه شده است.
بازتاب رسانهها و تجربه کاربران
در Rotten Tomatoes سطح توجه مثبت محدوداً ذکر نشده، اما سایتهایی مانند MeriStation تایید کردهاند که «کلاسیک احیا شده در دستان درست قرار گرفته»
IGN امتیاز ۸ از ۱۰ داد و گفت: «تعادل خوب بین تاکتیک کلاسیک و طراحی مدرن» .
Shacknews نوشت: «عاشقانهای برای فرنچایز – بسیار چالشبرانگیز، اما بدون خستگی»
PCGamesN آن را «دقیق، دشوار و سطح بالا در RTS» توصیف کرد؛ اگرچه گفت «برخی مکانیکها بیش از حد طراحی شدهاند»
Edge بازی را بهعنوان بازسازی گرافیکی مطلوب تحسین کرد، اما معتقد بود، در جنبهای نوآورانه، چندان پیشتاز نیست .
تیم MeriStation اسپانیا تأیید کرد که استفاده از Unreal Engine 5، نقشههای دقیق و حفظ نمادهای سری اورجینال، جلوهای حرفهای به بازی بخشیده است.
نظرات کاربران
در Steam حدود ۷۵٪ نقدها مثبت و ۸۵٪ جدیداً مثبت هستند – اشاره به بازگشت قدرتمند فرنچایز .
نظرات Reddit متنوع بود: برخی به تجربه کلاسیک اشاره کردند، برخی انتظار استاندارد Mimimi (Desperados) را داشتند، و بعضی نگران کیفیت صدا یا طراحی بودند.
نکات قوت و ضعف
نکات قوت | توضیحات |
احیای موفقه فرنچایز کلاسیک | حفظ فضای تاکتیکی و وفاداری به سبک اصلی |
گرافیک ارتقا یافته | استفاده از UE5 و امکان چرخش دوربین ۳D |
تنوع مأموریتها و نقشهها | ۱۴ ماموریت با فضای متنوع جغرافیایی |
فرماندهی گروه همزمان | امکان اجرای حرکات همزمان تیمی |
حالت Co-op دو نفره | امکان لذت بردن همراه با دوستان |
ضعفها:
برخی منتقدان از طراحی بیشازحد مکانیکها انتقاد کردهاند .
فقدان سیستم انبارداری کلاسیک حس و نگرانی از کاهش عمق تجربه را به همراه داشت .
کیفیت صدا و AI هنوز برای برخی کاربران نیاز به بهبود دارد .
Commandos: Origins با تمرکز بر تاکتیکهای تیمی، طراحی هوشمند مأموریتها و بازسازی درست فرنچایز محبوب، توانسته جایگاهی قوی بهعنوان بازگشت دلنشین و پختهتر به سری Commandos کسب کند. هرچند برخی مکانیکهای مدرن ممکن است به مذاق طرفداران پروپاقرص نزدیکی کلاسیک خوش نیاید، اما برای علاقهمندان به تاکتیک و اکشن پنهانکار، پیشنهاد شایستهای خواهد بود.